onsdag 22. august 2012

Litt info og tankesurr

Hei og velkommen til bloggen om mitt liv i Tyskland!

Er en stund siden jeg hadde en blogg sist, og merker jeg ikke helt husker hvordan dette gjøres. Det er vel bare å skrive, er det ikke?

Helt siden jeg begynte å studere, har jeg egentlig hatt i bakhodet at jeg skal på utveksling. I første omgang vurderte jeg et halvt år, men etter å ha bodd med noen utvekslingsstudenter, bestemte jeg meg for å gå for et helt år. Den erfaringen de satt igjen med var at et halvt år ble litt kort, de følte de akkurat hadde kommet inn i ting og slått seg til ro, og så måtte de reise hjem igjen.

Valget falt på Tyskland. Jeg har lyst til å lære meg tysk. Som en bygdejente som er oppvokst med å kunne tre språk, etterhvert fire (med engelsk), får man liksom ikke nok. Mye vil ha mer! Valget falt på en litt mindre by, Karlsruhe, som likevel ikke er liten i norsk skala, etter å ha snakket med flere tyskere som roser både univeristetet og byen. 4. året er det året det er mest vanlig å reise på de fleste linjene ved NTNU, så da ble det slik. 

Litt om Karlsruhe, for de som er interesserte i det:

"Karlsruhe er med en gjennomsnittstemperatur på 10,9 °C en av de varmeste byene i Tyskland. Den beskyttede plasseringen i Oberrheindalen gjør ofte Karlsruhe trykkende varm med høy luftfuktighet om sommeren. Vinteren er mild. "(kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Karlsruhe)

Mer er det ikke å si om den saken..

Jeg elsker vinteren i Trondheim, det er ikke det! Slafs og glatte veier, og alt som hører med.. Men skal bli godt med et lite avbrekk. Forandring fryder, er det ikke det de sier? Forøvrig kommer jeg til å savne snøen, men den er her når jeg kommer tilbake, håper jeg. Og så skal man ikke se helt bort i fra at det blir noen besøk til hjemlandet i løpet av året.

Om to uker ankommer jeg Karlsruhe for første gang, sammen med kjæresten min. Jeg både gruer og gleder meg. Gruer meg fordi vi ikke har fått bolig.. ENDA

Runder av med et bilde av byen:




Gulahallat,
Helle

2 kommentarer:

  1. Jovsset Biehtàr Mathiesen Hætta23. august 2012 kl. 10:45

    Interessant! denne skal jeg følge tett

    SvarSlett
    Svar
    1. Buorre gullat, Jovsset Biehtár ;)

      Slett