onsdag 17. oktober 2012

Mat.


Som de fleste som kjenner meg vet, er jeg veldig glad i mat. Etter at jeg flyttet til Tyskland, har jeg i tillegg blitt veldig glad i å lage mat. Det kan være fordi jeg har hatt bedre tid her enn i i feks Trondheim, iallefall hittil, og da kan man kose seg på kjøkkenet og prøve ut nye ting.

De fleste her spiser på Mensa hver dag, det er kantinen på skolen, men jeg er ikke så fan av å spise der, selvom det er ganske billig. Maten er relativt usunn (frityrstekt, pasta, pølser og lignende) og så er det sjelden grønnsaker. Jeg trenger grønnsaker! Og så er det jo kos å lage mat selv.

Hittil har jeg bare laget hjemmelaget pastasaus, salater, kjøtt, wok, stekte poteter og litt sånt, men i dag prøvde jeg meg på en hjemmelaget tomatsuppe.


I midten ser dere blomsten jeg fikk av Erik. Det er en bambus. Takk Erik.

Jeg brukte en boks hakkede tomater, og jeg valgte en variant som er litt sterk. Siden jeg kun hadde en boks, kuttet jeg i tillegg opp tre tomater i små biter. Jeg stekte en rødløk og to veldig små purreløk i en panne og tilsatte oregano og seks fedd hvitløk. Deretter tilsatte jeg tomatene og boksen med tomater, og en liter med vann med to kyllingbuljongterninger i. Jeg smakte til med salt og pepper, og tilsatte også litt bacon bare fordi. Det ble veldig godt! I tillegg stekte jeg pannekaker. Brukte en oppskrift fra matprat. Omnomnom. Med blåbærsyltetøy og bacon blir det bra!

Omnomnom.

Ellers har jeg vært og handlet sushi-ingredienser i dag. Jeg og Max har snakket om sushikveld lenge og nå var det vel på tide å realisere det, så i morgen braker det løs. Det er relativt god plass hos meg så vi har snakket om å ha det her, men vi er ikke sikre, for vi snakket om å ha det hos ham. Har også bestilt billetter til München neste helg, for å besøke Sunná! Det gleder jeg meg til.

Gulahallat,
Helle





3 kommentarer: