tirsdag 18. september 2012

O-week: Dag 0, 1 og 2


Som jeg nevnte i forrige innlegg, startet orienteringsuken sånn smått på søndag. Vi dro på en pub og der var det ca 200 andre ERASMUS-studenter. Helt i begynnelsen følte jeg meg ganske lost og visste ikke helt hvor jeg skulle gå, så jeg satte meg ved et bord og snakket med noen av "tutorene", eller fadderne som jeg kaller de, og introduserte meg selv for de andre ved bordet. Det var litt merkelig stemning for alle forsøkte å snakke tysk, men det var få som fikk det helt til, og til slutt gikk vi tom for ting vi klarte å snakke om på tysk. Etterhvert begynte folk heldigvis å snakke litt engelsk, og jeg snakket en del på både tysk og engelsk med to tsjekkiske jenter, en fra USA, en finne (han snakket jeg finsk med) og noen spanjoler. Alle er veldig interesserte i å bli kjent med hverandre, så stortsett går samtalene lett og det er gøy å høre om de ulike landene og kulturene, samt hvordan folk oppfatter nordmenn og om de liker seg i Tyskland. 

På mandag var det offisiell velkomst på universitetet. Det ble holdt noen (lange) taler (på tysk), og så ble vi delt inn i grupper etter studieretning. Vi fikk også vite hvem fadderene våre er. Det er fire hyggelige og veldig hjelpsomme gutter, kledd i grønt, utenom Tobias for han sølte øl mm. på festen i går:

                           

Deretter dro vi sammen for å spise, og ble bedre kjent. Syns vi er en fin gjeng og jeg har snakket mye med de fleste. På kvelden var det fest, noe det er hver kveld denne uken. Slitsomt, men en veldig god mulighet til å treffe masse folk og danne seg et nettverk. I går var festen i en bar på campus og jeg ble mye bedre kjent med mange av de jeg har snakket med litt før. Det var veldig moro, og vi satt og snakket og lo til langt ut på natt. 

Jana og Kristyna, begge fra Tsjekkia, og meg, på festen i går. 

Før festen skulle jeg ta meg et glass vin, men vi har ikke vinåpner.. Urutt. Jeg prøvde skometoden, som går ut på å banke vinflaska mot veggen med en sko i mellom. Helt håpløst. Deretter prøvde jeg å bruke en nøkkel, det kunne jo bare ikke gå. Til slutt ble jeg litt MacGyver og skrudde en skrue i korka, og dro den opp med et tau:

Awyeah!

Vi har ikke vinglass heller... Her ser dere litt av kjøkkenet. 

I dag har vært den verste dagen her. Vi skulle på Deutsche Bank og ordne bankkonto. Tror dere ikke det var masse nisser som ikke hadde tatt med seg pass, eller som ikke hørte etter da det ble sagt at man må ha en adresse her, og ha med leiekontrakt som bekreftelse eller som ikke skjønner hva "Name" og "Vorname" er og som måtte spørre om det? Hvis 150 elever skal bruke 20 min hver på TULL i banken, blir man aldri ferdig. Og slik føltes det. Stod i kø i TRE TIMER og jeg var så og si sist, og da det endelig ble min tur skrev jeg navnet mitt, adressen min, alt det der, ferdig på fem minutter. Hva de andre løkene drev med skjønner jeg ikke. Seriøst det var kaotiske tilstander og det hele var svært dårlig planlagt fra bankens side. Hva med at man får utdelt papirene man skal fylle ut før det er ens tur? Nei? 

Etter å ha vært i banken i tre timer, fikk vi en omvisning på campus. Masse bygg og alt det der, jeg har glemt alt allerede. Utenom bilioteket, det var awesome. 


Litt sliten, på campus

Awesome leveretilbakebøker-maskin. Den har sånn "bagasjebånd" og så frakter den bøkene i riktig kasse. ÅH! Og hvis man prøver å ta med seg en bok ut av biblioteket uten å ha leid den, stenges man inne i rulledøra!! HAHAHA så kommer vakten og henter deg.


På de benkene der satt vi i går natt. Baren eller hva det er er til venstre, men dere ser den ikke. På dagen sitter folk og spiser lunsj der. 

I kveld er det selvfølgelig fest, men før det skal Erik og jeg treffe noen folk fra gruppa vår på en fotballpub og se Champions League. 

Gulahallat,
Helle



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar