lørdag 15. september 2012

Språkkurs i Freiburg


Hallo! Nå er det lenge siden sist. Har vært en uke i Freiburg på språkkurs. Hotellene der var STEINdyre, så Erik kjøpte seg like gjerne et telt:



Hvorfor ikke, når man betaler halvparten av det det koster å sove i byens kjipeste hotell, som ikke var i sentrum en gang. I tillegg sitter man igjen med et telt etterpå! Jeg ELSKER å sove i telt, og campingplassen var koselig og trygg. Det var 1,5 km inn til sentrum av Freiuburg. Freiburg er en nydelig, liten by, men ble ikke så mye sightseeing..

Her ser dere kveldsen vår på campingplassen:


Måtte ta bilde av denne fuglen:


Språkkurset var bra, vi var tre stykker på gruppe og startet ganske grunnleggende. Det skal dog sies at jeg har lært meg MYE tysk i løpet av de fem dagene, men det er fremdeles en lang vei å gå. 

Blant annet har jeg fortalt de om finsk saunatradisjon og prøvd å fortelle litt om samer og det samiske språket.  Læreren vår, Karen, var veldig hyggelig og oppfordret hele tiden til samtaler, så det ble mye "tullsnakk" mellom all grammatikken. På tysk, selvfølgelig.

En ting jeg ikke er god på, er å bestille mat ute. Etter undervisningen på torsdag, satte vi oss på Freiburgs "ølgård" for å gjøre lekser (jepp, lekser faktisk!). Veldig hyggelig sted, og ølen er visstnok god. 




Jeg skulle kjøre safe, hadde spist så mye skuffende mat, så jeg bestilte meg noe jeg trodde var en salat med pølser. Dette fikk jeg:



Det viste seg å være en pølsesalat. Bokstavelig talt. Hallo, kyllingsalat feks, det er salat MED KYLLING, ikke en hel kylling kjørt gjennom en kjøttkvern.. Jeg er IKKE kresen, men dette slet jeg med å få ned. Jeg ville ha salat, ikke falukorv og ost raspet med gulrotrasp, blandet sammen med noe "dressing" med en cherry-tomat på siden. Hvis jeg ville ha raspet pålegg til lunsj ville jeg bestilt det. Vet dere hva herligheten kostet? SYV EURO. Etter å ha spist dette nektet jeg å spise mer den dagen.

I kveld blir det hjemmelaget taco…...

Jeg har glemt å si at vi har fått boplass. Mer om det senere!


Nå ser jeg veldig frem til å lære mer tysk, syns det er veldig moro å lære et nytt språk. Og ikke minst; å begynne å trene igjen! Planlegger en liten treningskrok i leiligheten, ikke noe avansert utstyr men man kan gjøre utrolig mye med noen treningsmanualer og en matte. I tillegg lurer jeg på om jeg skal finne meg et treningssenter.. Lurer på om de driver med gruppetimer her.

I morgen begynner orienteringsuken sånn smått, med en liten sosial greie på en bar, og på mandag begynner den offisielt. Gleder meg! Skal bli moro å bli vist litt rundt på skolen og i byen, og å treffe de andre utvekslingsstudentene.



Gulahallat,
Helle

Edit: Beklager den til tider dårlige norsken, det å lære tysk roter ting litt til i hodet mitt.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar