søndag 23. september 2012

O-week: Resten av uka


Heihei!


Denne uka har vært hektisk med stor H. Det har vært sosialisering, omvisninger, drikking, mat, nye mennesker og mye moro. Det er litt trist at i dag er den siste dagen, men det skal også bli godt å få litt tid til å vaske klær og rydde og sånn.. For det trengs.

Resten av uka har sett slik ut:

Onsdag: 

Registrering som beboer i Karlsruhe. Dette må alle som skal være her så og så lenge gjøre. Som vanlig med disse "organiserte" tingene, var det mye kø og litt kaos, men denne gangen var jeg lur og dro dit et kvarter før det var min tur, slik at de som skulle møte halv ni var nesten ferdige og de som skulle møte halv ti (som meg) ikke hadde kommet enda. Følte meg sykt smart!

Etter det, hadde vi photoralley. Vi ble delt inn i tilfeldige grupper. Så var det om å gjøre å løse noen oppgaver, som kunne være enten å ta et bilde på et spesifikt sted, gjøre noe spesielt på et bilde eller løse en fysisk oppgave. Man måtte gjøre mye teite ting, så i starten stod gruppa mi der og bare.. Heiheii.. Ingen ville ta ledelsen, så det var om å gjøre å kaste seg fortest mulig over arket man skulle skrive navnet sitt på, som også var oppgavearket, slik at man ikke ble stående igjen med arket til slutt og dermed ikke fikk gitt det fra seg. Da lederen var valgt på denne litt ukonvensjonelle måten, begynte vi å løse oppgavene, og etterhvert begynte alle å slappe av og vi hadde det gøy. Kristyna tok bildene i gruppa vår, så jeg har ikke så mange bilder fra dagen, men jeg har lånt disse av henne:



Deretter begynte pub crawlet. Igjen ble vi delt inn i tilfeldige grupper, noe jeg er veldig fan av slik at man får snakket med flest mulig folk. Nå skulle vi besøke fire puber hvor hver pub hadde en "special offer" på noe å drikke. Man skulle også lese opp en slags regle på tysk og så finne folk som hadde forskjellige regler og notere nummeret deres på et ark. Mycket skoj:

Deler av gruppa mi

Meg, Alex (Australia), Adrian (Frankrike) og Arnold (Frankrike)

Jeg prøver Adrian sine briller :D

Til slutt endte vi på en klubb kalt Carambolage, stedet var så fullt at det neppe var lovlig, og i tillegg så røyker folk INNE. For meg er dette helt absurd, og lungene mine skrek etter luft og kroppen ba om å slippe å bli kosemoseoverdost av en gjeng med svette, røykende fremmede. Jeg ble ikke der så lenge, for å si det sånn. Denne røykingen er en av tingene som får meg til å si at Tyskland er gammeldags. Den andre tingen er at kvinner ofte er hjemmeværende eller jobber kun en halv dag.. Ikke at det er noe galt med det, men det er litt gammeldags.

Torsdag:

Språktest. Dette var ikke så spennende, men jeg er på nivå A2 som er kravet.

På kvelden var det karaoke. Alle de opprinnelige gruppene skulle fremføre en sang på tysk, og så hadde vi en jury som bedømte innslagene. Vi var gruppe 10 av 13, så jeg satset på at etterhvert som tida gikk, drakk juryen mer og mer og ga høyere scores. Dette viste seg å stemme ganske bra, så selv om vi ikke hadde øvd og de fleste ikke kunne sangen (utenom fadderne våre), fikk vi to 10ere, en 8er og en 6er.

Alle fadderne synger

En gruppe lagde skikkelig show

Juryen diskuterer

Fredag
Dette var en rolig dag, med kun bbq for de som ikke reiste til Heidelberg. Vi fikk ikke billetter dit, så på dagen kunne vi gjøre litt hva vi hadde lyst til.

Barbeque:

På kvelden var det grilling. Det var gode, tyske pølser, hamburger, øl, smilende mennesker og god stemning.

Omnomnom

Fikk det så travelt at jeg gikk ut med crocsene.. Da var det bare å snu!

Lørdag:

Weisswurst-frühstück: 

Pølse, sennep, saltkringle og øl til frokost. Gærne tyskere.




Etter frokosten dro alle til slottsparken (den er fantastisk, man kan gjøre alt der!) for å se på eller være med på Flunkyball-tournament. Flunkyball er en "sport" der to lag spiller mot hverandre. Hvert lag har fra to til x-antall mennesker, og alle har en ølflaske hver. Hvert lag står på linje, med noen meter i mellom seg og en flaske i midten. Når lag 1 har ballen, som er en løk med teip rundt, skal lag 1 prøve å treffe flaska. Hvis de klarer det, får alle på lag 1 drikke frem til lag 2 har hentet ballen og satt opp flaska igjen. Hvis ikke, er det lag 2 sin tur til å kaste. Det er om å gjøre at alle på laget drikker opp ølen sin fortest. Det laget som er først ferdig, vinner. Man får også straffeøl hvis man bryter reglene, feks søler ølen eller ikke drikker opp alt. Jeg var bare publikum, men det var ganske moro å se på!





I dag er det international dinner. Dette er avslutningen på O-week. Der skal bildene bra photoralleyet vises, og alle skal ta med seg mat de har laget selv som representerer landet sitt på en eller annen måte. Erik og jeg fant hverken fårikålkjøtt eller reinkjøtt, så da skal vi lage ekte, norske kjøttkaker. Høhø.

Gulahallat,
Helle


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar